بورس کالا

محصولات معامله شده در بورس کالا

فلزات و موادمعدنی

محصولات شیمیایی و پتروشیمی

محصولات کشاورزی

معاملات آتی


بورس کالا

بورس كالا ، بازار متشكل و منسجمی است كه تعداد زیادی از عرضه‌كنندگان، كالای خود را عرضه و كالای مربوطه پس از بررسی‌های كارشناسی و قیمت‌گذاری توسط كارشناسان آن بازار، به خریداران عرضه می‌شود. در این بورس‌ها، معمولاً كالاهای خام و فرآوری‌نشده مانند فلزات، پنبه، گندم، برنج داد و ستد می‌شوند. یكی از مزایای بورس كالا، حضور نهادهای نظارتی و تنظیم‌گری است كه تمامی تولیدكنندگان، مصرف‌كنندگان و تجار كالا با حضور این نهادها، از مزایای مترتب بر قوانین و مقررات حاكم بر بورس برخوردار می‌شوند.


ورود به سامانه بورس کالا

به طور کلی شرکت کنندگان در بورس کالا به دو دسته تقسیم میشوند:

دسته اول


كسانی هستند كه می‌خواهند از ریسك نوسان قیمتها در امان باشند و در بورس‌های كالا، به عنوان خطرپوش شناخته می‌شوند، مانند تولیدكنندگان كالا، مصرف‌كنندگان عمده


دسته دوم


بر خلاف گروه اول كسانی هستند كه از نوسانات قیمت استفاده كرده و سود خود را حداكثر می‌كنند. در بورس‌های كالا، این گروه با نام سوداگران معرفی می‌شوند.

بررسی روند پیدایش و تكامل بورسهای كالا در جهان حاكی از آن است كه ظهور و بسط فعالیت های این گونه بازارها در عرصه اقتصاد كشورها از قرن 19 به بعد در پی پاسخ گویی به برخی از نیازمندی های اقتصادی و در بسیاری موارد رفع برخی تنگناها و موانع در بازار كالاها بوده است. به عبارت دیگر ، وجود برخی مشكلات در بازار كالا ( چه در بخش عرضه ، تقاضا و چه در بخش توزیع) و به تبع آن نوسانات قیمت كالاها و همچنین برخی از نارسایی ها و ناکارآمدی های بازارهای سنتی از یك طرف و مزایا و منافع ایجاد و راه اندازی بورسهای كالا و توانمندی آنها در رفع مشكلات فوق الذكر از طرف دیگر، مهمترین انگیزه و عواملی هستند كه موجب پدیدار شدن بورس های کالا در صحنه اقتصاد كشورهای مختلف گشته اند. نارسایی های بازار سنتی در شکل های نوسانات کاذب و عدم شفافیت در کشف قیمت و فقدان تضمین های لازم برای معامله گران از مهمترین دلایل راه اندازی بورس های کالایی در کشورهای جهان بوده است. در چنین شرایطی راه اندازی بورس های کالایی و به تبع آن، استفاده از ابزارهای مشتقه به ایجاد یك نظام سازمان یافته داد و ستد و توزیع كالاها در كشور های مختلف منجر شده و راه ورود به بازارهای جهانی را برای کشورها تسهیل نموده است .

از این رو هم اکنون صد ها بورس کالایی مدرن در سراسر جهان دایر می باشد که از قدیمی ترین آنها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • بورس تجاری شیکاگو با 170 سال سابقه
  • بورس فلزات لندن با 130 سال سابقه
  • بورس کالای نیویورک
  • بورس کالای توکیو
  • بورس کالای شانگهای
  • بورس کالای هند

بازار محصولات صنعتی و كشاورزی در ایران همواره با محدودیت ها و دشواری های ساختاری زیادی روبرو بوده و بخش عمده ای از این مشكلات مربوط به عدم استفاده از ابزارهای نوین اقتصادی و ساختار نامناسب و ناكارآمدی بازار می باشد كه با وجود تلاش های بسیار انجام شده توسط دولت محترم طی 2 دهه اخیر در جهت اصلاح این ساختار ، اما شاهد عدم بازدهی مناسب و حصول نتایج مورد انتظار در این بخش بوده ایم به گونه ای که علی رغم صرف هزینه های بسیار توسط دولت برای تنظیم بازار و تعیین قیمت نهاده ها و محصولات، اما در بخش تولید و توزیع و در پی آن مصرف کنندگان همواره با مشکلات فراوانی روبرو بوده اند که مهمترین این مشکلات را می توان به شرح ذیل خلاصه نمود:

  • نوسانات کاذب قیمت محصولات ناشی از ارتباط نامشخص و نامناسب میان عرضه و تقاضا.
  • عدم امکان مدیریت ریسک و محافظت از نوسانات آتی قیمت.
  • فقدان یک نظام قیمت گذاری شفاف بر پایه تعادل میان عرضه و تقاضا و نیاز ببازار
  • نبود یک سیستم اجرایی و ناظر بر حسن انجام تعهدات طرفین معامله.
  • فقدان یک سیستم جمع آوری، پردازش و تحلیل اطلاعات و آمار تولید، واردات، صادرات و مصرف در جهت اطلاع رسانی به بازار و تصمیم گیری مطلوب.
  • عدم هماهنگی میان بخش های تولیدی و بازرگانی در زمینه واردات، صادرات و بازار مصرف.

نیاز به ایجاد بازاری متشکل و سازمان یافته برای تقابل آزاد عرضه و تقاضا و دستیابی به اثرات مثبت این مهم در اقتصاد تولید و مصرف، دولت و مجلس شورای اسلامی را بر آن داشت تا بستر قانونی لازم جهت تاسیس و راه اندازی بورسهای کالایی را در ایران فراهم سازند. در این راستا با تصویب بند (ج) ماده (95) قانون برنامه سوم و بند (الف) قانون برنامه چهارم، شورای عالی بورس موظف به تشکیل و گسترش بورسهای کالایی در ایران گردید. در پی این امر، بورس فلزات در شهریور ماه سال82 به عنوان اولین بورس کالای کشور فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آن نیز بورس کالای کشاورزی در شهریور ماه سال 83 شروع به فعالیت نمود.

سپس بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و قانون جدید بازار اوراق بهادار، در آذر ماه سال 85 موجبات تشکیل شرکت بورس کالای ایران با ادغام بورس فلزات و کشاورزی فراهم شد و پس از پذیره نویسی و برگزاری مجمع عمومی، شرکت بورس کالای ایران از ابتدای مهر ماه سال 86 فعالیت خود را آغاز کرد. بدین ترتیب، هم اکنون بورس کالای ایران با تجربه ای بیش از 4 سال، به داد و ستد انواع محصولات صنعتی و کشاورزی در قالب معاملات نقد، نسیه و سلف مشغول است و راه اندازی معاملات ابزارهای مشتقه از جمله قراردادهای آتی را در برنامه های توسعه ای خود دارد.

از آن جایی که بورس های کالا به عنوان نهادهایی سازمان یافته جهت داد و ستد قانونمند و نیز توسعه بازار سرمایه و بخش های مختلف اقتصادی به شمار می روند، لذا نتایج عملکرد آنها می تواند تاثیرات بسیار مثبتی در مناسبات تولید، توزیع ، مصرف و در نتیجه افزایش رفاه اقتصادی جوامع به دنبال داشته باشد؛ چرا که بورس کالا تجلی گاه خواسته های تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است و در این بازار است که همه فعالان بازار، نیازهای خود را در یک فضای رقابتی، شفاف و قانونمند مطرح می کنند. از مهمترین اهداف و اثرات بورس کالا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • ایجاد بازاری قانونمند و سازمان یافته جهت تسهیل داد و ستد کالاها.
  • سامان دهی بازار کالاها از طریق مکانیزم اجرایی ناظر بر تعهدات و تضمین منافع طرفین معامله .
  • کشف شفاف قیمت کالاها بر اساس تعامل و تقابل عرضه و تقاضا و نیاز بازار .
  • برقراری امکان اعمال مدیریت ریسک در بازار .
  • امکان انجام معاملات نقد، نسیه، سلف، آتی و اختیار با استفاده از ابزار های نوین مالی.
  • توسعه سرمایه گذاری و فراهم سازی تسهیلات مالی برای خرید و فروش.
  • اطلاع رسانی درباره وضعیت بازار داخلی و خارجی کالاهای پذیرش شده به منظور افزایش سطح دانش فعالان بازار.

ارکان شرکت بورس کالای ایران ( سهامی عام ) عبارتند از:

  • مجامع عمومی
  • هیئت مدیره
  • مدیرعامل
  • بازرس/حسابرس

شرکت توسط هیات مدیره ای غیر موظف مرکب از هفت شخص که توسط مجمع عمومی عادی با توجه به اساسنامه، قانون تجارت و مقررات برای مدت دو سال انتخاب می شوند، اداره می شود. هم اکنون نمایندگان اشخاص حقوقی ذیل ،اعضای هیات مدیره شرکت بورس کالای ایران را تشکیل می دهند:

  • شرکت فولاد مبارکه اصفهان
  • گروه بهمن
  • شرکت ذوب آهن اصفهان
  • شرکت کارگزاری بانک کشاورزی
  • شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن
  • شرکت کارگزاری توسعه معادن و فلزات

هیات مدیره باید یک نفر شخص حقیقی را خارج از اعضای هیات مدیره، به عنوان مدیر عامل شرکت به مدت دو سال برگزیند.

سوالات متداول

1-1- مراجعه به یک کارگزار بورس جهت اخذ کد معاملاتی بورس کالا (لیست کارگزاران در سایت بورس کالا، سربرگ ذینفعان، قسمت کارگزارن، کارگزاران فعال، موجود است. این لیست به ترتیب حروف الفا تهیه شده است)

1-2- تهیه و ارسال مدارک طبق لیست ذیل به کارگزار

1-3- صدور کد بورسی در صورت کامل بودن مدارک

1-4- معرفی حساب وکالتی توسط مشتری به کارگزار

1-5- واریز مبلغ پیش پرداخت به حساب وکالتی تا ساعت اعلام شده توسط کارگزار جهت پیش پرداخت شرکت در تالار کالای مورد نظر

1-6- تسویه معامله در صورت موفقیت در خرید تا زمان اعلامی توسط کارگزار

1-7- پیگیری جهت اخذ حواله و تحویل کالا

نکته 1 : مشتریان گرامی باید در تمامی مراحل خرید با کارگزار خود مشورت نموده و از تماس یا مراجعه حضوری به بورس خودداری نمایند

نکته 2: برخی کالاها نیاز به اخذ مجوز از مراجع مربوطه دارند. بطور مثال کالاهای تولیدی پتروشیمی ها و برخی کالاهای دیگر نیاز به ثبت نام مشتری در سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و تائید و ارسال سهمیه به بورس توسط بهین یاب دارند. برخی کالاها نیز نیاز به پروانه بهره برداری، گواهی استاندارد اجباری و یا معرفی توسط وزارت صمت یا سایر ارگان ها دارند.

نکته 3: در مورد برخی شرکت ها نیاز به استعلام و یا تائیدیه از برخی مراجع وجود دارد

الف- مدارک مورد نیاز برای مشتریان حقیقی:

  • تکمیل فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزار
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی که توسط کارگزار برابر با اصل شده باشد.
  • سایر موارد به تشخیص کمیته در صورت اعلام به مشتری

ب- مدارک مورد نیاز برای مشتریان حقوقی:

  • تکمیل فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزار.
  • مدارک هویتی شرکت شامل: اساسنامه شرکت، روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت، آخرین روزنامه رسمی در خصوص اعضای هیات مدیره و دارندگان امضای مجاز شرکت، شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز و کلیه اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت، (این موارد بایستی توسط کارگزار برابر با اصل گردد).
  • مدارک مالی شرکت شامل: اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی، کد اقتصادی، صورت‏های مالی آخرین دوره مالی شرکت به همراه گزارش حسابرس رسمی و بازرس قانونی (در صورت نیاز بر اساس اطلاعیه سالیانه وزارت امور اقتصادی و دارایی حسب مقدار دارایی و فروش اظهار نامه مالیاتی).
  • مجوزهای فعالیت شرکت شامل پروانه بهره برداری و .. .
  • سایر موارد در صورت نیاز به تشخیص کمیته و اعلام به مشتری.

ج- مدارک مورد نیاز برای مشتریان خارجی

  • تکمیل فرم درخواست کد به زبان انگلیسی یا فارسی.
  • اساسنامه شرکت.
  • تصویر لایسنس شرکت یا سایر مجوز های فعالیت نظیر کپی کارت بازرگانی که به تایید کنسولگری ایران در آن کشور رسیده باشد (اصل جهت روئیت بورس بایستی ارائه گردد).
  • تصویر پاسپورت مالک/مالکین و مدیر عامل شرکت.
  • سایر موارد در صورت نیاز به تشخیص کمیته.
  • بورس برای مشتری خارجی بایستی شناسه فراگیر اشخاص خارجی دریافت نماید، اگر مشتری بدلیل فعالیت قبلی در سایر ارگان ها این کد را داشته باشد بهتر اعلام نماید تا زمان کمتری برای صدور کد ایشان صرف شود.

نکته: اگر کشور غیر انگلیسی زبان باشد، بایستی مدارک به زبان فارسی و یا انگلیسی ترجمه شده باشند.

د- مدارک مورد نیاز برای مشتریان عمومی/دولتی/نظامی

  • تکمیل فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزار.
  • مدارک هویتی شرکت شامل: اساسنامه یا مستندات تاسیس شرکت یا موسسه، آخرین روزنامه رسمی تغییرات و مدیران و دارندگان امضای مجاز شرکت یا موسسه، تصویر شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز و مدیرعامل یا رئیس شرکت یا موسسه (این موارد بایستی توسط کارگزار برابر با اصل گردد).
  • مدارک مالی شرکت شامل: اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی(در صورت وجود)، کد اقتصادی،

نکات عمومی در خصوص کیفیت مدارک و فرایند صدور کد:

  • بورس مجاز است جهت احراز هویت مشتریان به مراجع قانونی مراجعه و تاییدیه دریافت نماید. بدیهی است صدور کد منوط به تایید اصالت مدارک می باشد و با خاطیان برخورد قانونی می شود.
  • مشتری موظف است در هر زمان بنا به درخواست بورس نسبت به ارائه مدارک و مستندات مجددا اقدام نماید. در صورت عدم ارائه، کد مشتری غیر فعال می گردد.
  • مشتری موظف است هرگونه تغییر در مدارک و مستندات را به بورس اعلام نماید. توجه به تاریخ انقضای مدارک و بروزرسانی آن نزد بورس در تعهد مشتری می باشد.
  • در صورتی که مشتری وکالت انجام معاملات خود را بطور رسمی به وکیل منتقل نموده باشد، برای وکیل حسب نوع شخصیت آن (حقیقی-حقوقی) نیز بایستی مدارک بطور کامل ارائه گردد.

برخی کالاها نیاز به اخذ مجوز از مراجع مربوطه دارند. بطور مثال کالاهای تولیدی پتروشیمی ها و برخی کالاهای دیگر نیاز به ثبت نام مشتری در سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و تائید و ارسال سهمیه به بورس توسط بهین یاب دارند. برخی کالاها نیز نیاز به پروانه بهره برداری، گواهی استاندارد اجباری و یا معرفی توسط وزارت صمت یا سایر ارگان ها دارند. جهت اطلاع از شرایط خرید کالا با کارگزار خود تماس بگیرید.

5-1- مراجعه به یک کارگزار بورس جهت اخذ کد معاملاتی بورس کالا (لیست کارگزاران در سایت بورس کالا، سربرگ ذینفعان، قسمت کارگزارن، کارگزاران فعال، موجود است. این لیست به ترتیب حروف الفا تهیه شده است)

5-2- افتتاح حساب دراختیار و شخصی در یکی از بانک های معرفی شده توسط کارگزار

5-3- تکمیل فرم ها، امضای بیانیه ریسک، تهیه و ارسال مدارک طبق لیست اعلامی کارگزار

5-4- صدور کد بورسی در صورت کامل بودن مدارک

5-5- هماهنگی با کارگزار جهت ایجاد موقعیت خرید یا فروش

ابتدا مشتری به یک کارگزار مراجعه نموده و شناسه ملی خود را جهت چک نمودن وجود کد بورسی اعلام می نماید کارگزار بعد از استعلام وضعیت کد لیست مدارک مورد نیاز جهت اخذ کد یا فعالسازی کد ( حسب مورد) را به مشتری اعلام مینماید. بعد از تهیه و ارسال مدارک به کارگزار و بررسی مدارک توسط واحد پذیرش مشتریان، در صورت تکمیل بودن مدارک کد بورسی جدید صادر یا کد بورسی قدیمی مشتری فعال می شود. نکته: در مورد برخی شرکت ها نیاز به استعلام و یا تائیدیه از برخی مراجع وجود دارد

مهلت تسویه قراردادهای داخلی 3 روز کاری بعد از روز انجام معامله می‌باشد و بعد از این مهلت، خریدار می‌تواند با پرداخت جریمه تأخیر با ضریب 0.0025 ارزش معامله بصورت روزشمار و حداکثر تا 7 روز تقویمی قرارداد را تسویه نماید. ولی مهلت تسویه قراردادهای صادراتی درصورتی‌که نوع تسویه نقدی باشد، 5 روز کاری بعد از روز انجام معامله و درصورتیکه نوع تسویه اعتباری باشد 10 روز کاری بعد از روز انجام معامله می‌باشد. همچنین در قراردادهای صادراتی، خریدار می‌تواند حداکثر تا 10 روز تقویمی پس از مهلت تسویه ضمن پرداخت جریمه تأخیر با ضریب مذکور ( بصورت روزشمار ) اقدام به تسویه قرارداد خود نماید. بدیهی است در هر دو مورد درصورت عدم تسویه در مهلت مقرر (مهلت تسویه و مهلت تسویه با پرداخت جریمه) قرارداد مورد نظر با پرداخت هزینه های مربوطه فسخ می‌گردد.

تسویه در اتاق پایاپای طبق دستورالعمل به دو صورت نقدی و اعتباری امکان پذیر می باشد. در تسویه نقدی طبق بند 1ماده 13 دستورالعمل تسویه و پایاپای خریدار مکلف است ظرف مهلت مقرر(حداکثر سه روزکاری)، وجه قرارداد را با احتساب کارمزد دوطرف به حساب تسویه واریز نماید ولی در تسویه اعتباری، سند تسویه اعتباری طبق فرمت شرکت، پس از تأیید فروشنده، کارگزار فروشنده و کارگزار خریدار و به همراه سایر مستندات توسط کارگزار خریدار به اتاق پایاپای ارایه می شود. در سند تسویه اعتباری، فروشنده به دریافت ثمن معامله اقرار می کند و صرفاً خریدار کارمزد دو طرف را به حساب تسویه واریز می‌نماید.

شرکت های کارگزاری پس از اخذ مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار در هریک از رینگ های مربوطه (کشاورزی، صنعتی و معدنی، پتروشیمی فرآورده های نفتی) مکلفند قبل از انجام معامله نسبت به ارائه تضامین ثابت طبق ضوابط و مصوبات هیأت مدیره شرکت اقدام نمایند.

تمامی شرکت های عرضه کننده پس از طی نمودن فرآیند پذیرش کالا و قبل از عرضه بایستی طبق دستورالعمل تسویه و پایاپای نسبت به ارائه تضامین حسب نظر شرکت سپرده گذاری نظیر ضمانتهای بانکی بدون قید و شرط، نگهداری وجه، اوراق مشارکت و یا سهام قابل توثیق اقدام نماید.

درخصوص قراردادهای داخلی، خریدار مکلف است 5% ارزش معامله و درخصوص قراردادهای صادراتی 2.5% ارزش معامله را به عنوان خسارت انفساخ به اضافه کارمزد طرفین قرارداد، واریز نماید. درحال حاضر ارزش و مبلغ هر قرارداد، کارمزد های مربوطه، جریمه تأخیر و خسارت انفساخ (حسب شمول) براساس کد شناسه که دربرگیرنده مشخصات هر جزء قرارداد می باشد، به حساب عملیاتی واریز می شود.

پس از تسویه قرارداد فروشنده مکلف است کالای موضوع قرارداد را حداکثر طبق مهلت تعیین شده در ماده 19 دستورالعمل تسویه و پایاپای، تحویل نماید.

جدول شماره 1 کارمزد کلیه کالاها به غیر از کالاهای گروه کشاورزی (مبالغ به ریال)

عنوان ضریب (سهم خریدار) سقف مبلغ(سهم خریدار) ضریب (سهم فروشنده سقف مبلغ (سهم فروشنده) ضریب کل (سهم دوسر) سقف مبلغ(سهم دوسر)
کارمزد سازمان بورس 0,00032 80,000,000 0,00048 120,000,000 0,0008 200،000،000
کارمزد شرکت بورس کالا 0,0005 100,000,000 0,0005 100,000,000 0,001 200،000،000
کارمزد کارگزار 0,0018 100,000,000 0,0018 100,000,000 0,0036 200،000،000
جمع 0,00262 280,000,000 0,00278 320,000,000 0,0054 600،000،000

جدول شماره 2 کارمزد کالاهای گروه کشاورزی (مبالغ به ریال)

عنوان ضریب (سهم خریدار) سقف مبلغ(سهم خریدار) ضریب (سهم فروشنده سقف مبلغ (سهم فروشنده) ضریب کل (سهم دوسر) سقف مبلغ(سهم دوسر)
کارمزد سازمان بورس 0,00032 80,000,000 0,00048 120,000,000 0,0008 200،000،000
کارمزد شرکت بورس کالا 0,0005 100,000,000 0,0005 100,000,000 0,001 200،000،000
کارمزد کارگزار 0.00225 100,000,000 0,00225 100,000,000 0,0045 200،000،000
جمع 0,00307 280,000,000 0,00323 320,000,000 0,0063 600،000،000

اعلام عرضه های داخلی یک روز کاری قبل و درخصوص قراردادهای صادراتی سه روز کاری قبل تعیین شده است.